Dematic automatiseert Siemens-fabriek met AutoStore-systeem

Heusenstamm/Chemnitz, 23 Mei 2019 – Dematic automatiseert de Siemens-fabriek voor combinatietechnologie in Chemnitz. De specia-list in intralogistiek installeert het magazijn en het goederen-naar-persoon pickingsysteem AutoStore, met direct daarop aangesloten transportbandtechnologie. In de toekomst zal het compacte magazijn voor kleine onderdelen plaats bieden aan meer dan 45.000 bakken. Die bevatten verschillende installatie- en elektronische componenten die worden gebruikt door Siemens AG Digital Industries Motion Con-trol, op de productielocatie voor schakelkasten voor besturingssys-temen. Het systeem vervangt de huidige handmatig bediende opslag met hoge rekken. AutoStore optimaliseert niet alleen het gebruik van de opslagruimte in de Siemens-fabriek voor combinatietechnologie in Chemnitz, maar automatiseert tegelijkertijd de materiaalstroom. Naast tijd- en kostenbesparingen, zal een geautomatiseerd en 24/7- systeem de capaciteit voor productielogistiek vergroten en het fou-tenpercentage tijdens de samenstelling van de componenten verder verminderen. Het AutoStore-systeem zal aan het einde van dit jaar in gebruik worden genomen.

"De topprioriteit van Siemens was om het opslaggebied te verkleinen, met ons compacte AutoStore-systeem bieden we hiervoor een efficiënte, pre-cieze en betrouwbare oplossing", zegt Jessica Heinz, hoofd marketing en bedrijfsontwikkeling bij Dematic Central Europe. Bij Siemens zal het modu-laire pickingsysteem worden geïnstalleerd op een gebied van ongeveer 780 vierkante meter. "Het systeem zorgt voor een maximale opslagdicht-heid met minimale ruimtevereisten en zorgt zo voor een optimaal gebruik van de ruimte", zegt Jessica Heinz. Door de structuur in de vorm van een containertoren, neemt het systeem aanzienlijk minder ruimte in beslag dan de vorige opslaginstallatie met hoge rekken. In de toekomst zal Siemens de gewonnen ruimte gebruiken voor de opslag van grotere goederen.

In het algemeen huisvest het compacte magazijn voor kleine onderdelen meer dan 45.000 bakken. Die zijn onderverdeeld in verschillende compar-timenten zodat verschillende producten in de afzonderlijke bakken kunnen worden opgeslagen. Bovenop het systeem bevinden zich 34 robots die toegang hebben tot de inventaris zodra dat wordt aangevraagd. Ze trans-porteren het vervolgens naar een van de vijf picking stations waar de on-derdelen worden gebundeld voor verdere verwerking in de productie. "Au-toStore zorgt voor minder montagefouten en snellere processen", zegt Heinz.

Bovendien is AutoStore rechtstreeks verbonden met de transportband-technologie die ook door Dematic wordt geleverd, ook de materiaalstroom bij Siemens wordt verder geautomatiseerd. Hiervoor is het systeem via ex-tra transportbanden verbonden met het gebied voor inkomende goederen. Geleverde pakketten kunnen zo rechtstreeks vanuit de vrachtwagen wor-den gelost op Dematic-transportbanden en via liften naar de werkstations in het gebied van de inkomende goederen worden getransporteerd. Daar worden de bakken van het AutoStore-systeem gevuld. Vervolgens komen de bakken automatisch aan op hun opslaglocatie in het magazijn voor kleine onderdelen, via verdere transportbanden die via overdrachtscellen met het systeem zijn verbonden. "De volledige materiaalstroom verloopt dus automatisch, zodat een optimale productievoorraad altijd wordt gega-randeerd, wat flexibel aansluit op de werkprocessen van onze klanten", zegt Jessica Heinz.

Siemens is verantwoordelijk voor de integratie van het nieuwe magazijn-systeem in het IT-landschap. Daarbij vertrouwt het bedrijf op de eigen soft-ware-oplossing ASIS (AutoStore Integration Service). Het dient als een link tussen AutoStore, SAP, material handling en de medewerkers.

Over Dematic

De Dematic Group is een toonaangevende leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor de optimalisatie van de supply chain. Dematic heeft meer dan 7.000 professionals in dienst in ontwikkelingscentra en productiesites over de hele wereld. Dematic heeft meer dan 6.000 geïntegreerde systemen geïnstalleerd bij kleine, middelgrote en grote bedrijven in verschillende industriële sectoren.

Dematic, met hoofdzetel in het Amerikaanse Atlanta, Georgia, behoort tot de KION Group - een wereldleider in vorkheftruck- en magazijntechnologie en daarmee gerelateerde dienstverlening voor supply chain. Met haar logistieke oplossingen optimaliseert de KION Group in meer dan 100 landen goederen- en datastromen in fabrieken, magazijnen en distributiecentra. De groep is de grootste fabrikant van heftrucks in Europa en de wereldwijde nummer twee. Dematic is een van de belangrijkste leveranciers van logistieke automatiseringstechnologie wereldwijd.

Contact voor journalisten en redacties:

Hoofd Marketing en Communicatie CE
Duitsland