Dematic automatiseert het hoofddistributiecentrum van Landmark Group

• Uitgebreide automatiseringsoplossingen op 265.000 vierkante meter
  • Grootste Dematic Multishuttle® met meer dan 1200 shuttles in gebruik
  • Kleding-op-kapstoksysteem van Dematic voor twee miljoen items geïnstalleerd

DUBAI, VAE – 26 januari 2021 — Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor de Landmark Group in Dubai, VAE. Daarin heeft de multinationale retailer de logistieke activiteiten voor een deel van zijn vijf bestaande handmatige distributielocaties geconsolideerd. Dit nieuwe distributiecentrum heeft een opslagcapaciteit tot 2,2 miljoen dozen en 2 miljoen kledingstukken in het ‘Kleding-op-kapstoksysteem’ (Garment-on-Hanger - GOH). Het huisvest tevens het grootste Dematic Multishuttle-systeem tot nog toe, met ruim 1200 shuttles en bijna 950.000 opslaglocaties op 33 niveaus. Dankzij deze automatisering kan Landmark tot 15.000 items verwerken. Het 43 meter hoge pallet hoogbouwmagazijn met 36.000 opslaglocaties is een van de grootste in zijn soort in de VAE. De subsystemen zijn verbonden met een 11 kilometer lange bak- en pallettransporttechnologie en een sorteerder. Zowel het magazijnbeheer als de optimalisatie van de materiaalstroom worden beheerd door Dematic iQ-software.

"Dankzij de automatiseringsoplossing die door Dematic is ontworpen is ons voorraadnetwerk nu in staat om efficiënter, productiever en transparanter te functioneren. Met deze investering boeken we technologische vooruitgang en nemen we een voortrekkerspositie in onze regio in”, aldus Mihin Shah, Chief Supply Chain Officer van Landmark Group. Het nieuwe distributiecentrum is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dichtbij de DP WORLD Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld. Vanaf deze locatie slaat de Landmark Group kleding, meubels, speelgoed, kleine goederen, etc. op om die aan bijna 1400 aangesloten winkels en daarna rechtstreeks naar de eindgebruikers te leveren.

"Landmark heeft ons de kans geboden om verder te gaan dan het consolideren van hun fulfilmentactiviteiten en een partner te worden bij het transformeren van hun bedrijf", aldus Hasan Dandashly, President en CEO van Dematic. "Ze hebben binnen een korte periode een opmerkelijke groei doorgemaakt en zijn nu een van de grootste retailers in het Midden-Oosten, Afrika en India en leveren aan meer dan 2300 bedrijven in 24 landen. We zijn er trots op dat Landmark ons het vertrouwen heeft gegeven om hun activiteiten te stroomlijnen, zowel om aan de huidige vraag te voldoen als om het bedrijf voor te bereiden op toekomstig succes."

Een opvallend onderdeel van het 265.000 m2 grote terrein is een palletmagazijn (43 meter hoog) met silo-ontwerp en tot 36.000 opslaglocaties voor het ontvangen van goederen. Voorraad die niet direct nodig is voor distributie wordt op pallets verpakt en daarna dubbel diep opgeslagen en opgehaald via vier 41 meter hoge magazijnkranen (Model SR-U1500/1) met twee telescopische vorken. Het hoogbouwmagazijn, dat voorzien is van temperatuur- en vochtigheidscontrole, slaat temperatuurgevoelige artikelen op en is voorzien van een brandpreventiesysteem met een zuurstofarme omgeving, zodat zelfs licht ontvlambare goederen kunnen worden opgeslagen.

Het Dematic Multishuttle-systeem verwerkt sneller bewegende goederen met een gepatenteerde gangpadoverspannende functie die maximaal profiteert van de ruimte met gangpadoverspannende uitwisselingen en dubbeldiepe opslag. Met meerdere liften per gangpad en geleiderrailgestuurde shuttles voor krachtige versnelling en snelheid, kan een shuttle tussen de 700 en 800 opslaglocaties bedienen. Als gevolg daarvan kunnen er 15.000 items per uur naar de sorteerstations worden vervoerd, waarmee dit het grootste en snelste systeem is dat Dematic ooit heeft geïnstalleerd. "Met dit distributiecentrum hebben we voor het hele Midden-Oosten een logistieke benchmark neergezet", aldus Shah.

De faciliteit heeft tevens een enorme capaciteit voor hangend textiel: Het Dematic GOH-systeem heeft ruimte voor tot 2 miljoen kledingsstukken en kan hoeveelheden tot 250.000 items per dag verwerken.

De totale oplossing omvat meer dan 200 werkstations met specifieke toepassingen, waaronder diensten met toegevoegde waarde, zoals het personaliseren van goederen voor specifieke retailers door tags, branding of promotionele aanbiedingen toe te voegen. Een Dematic-transportsysteem van 11 kilometer voor containers en pallets, en een Dematic-sorteersysteem maken de operatie compleet.

Dematic iQ-software zorgt voor een soepele en optimale materiaalstroom om te voldoen aan leveringsverplichtingen die Landmark ten opzicht van zijn retailers aangaat. De software fungeert als een Warehouse Management System (WMS) voor voorraadmanagement en omvat een Warehouse Control System (WCS) en een Material Flow Controller (MFC). Goederen worden dynamisch geherpositioneerd in vier geautomatiseerde magazijnsecties en het temperatuurgestuurde handmatige magazijn, op basis van de bestaande en verwachte vraag.

De Dematic iQ-software verwerkt ook op een efficiënte manier hangende en platte goederen binnen een enkel systeem om te voldoen aan de eisen van de klant en de gewenste volgorde. Tegelijkertijd zorgt de software ervoor dat het juiste product te allen tijde op de juiste plek belandt door de werkdruk over de subsystemen te verdelen. "Automatisering biedt schaalbaarheid en snelheid en verbetert tegelijkertijd de werkveiligheid", aldus Shah. Dankzij de geconsolideerde en geautomatiseerde verwerking kunnen de B2B- en B2C-klanten van Landmark nu op een nog betere dienstverlening rekenen.

Over Dematic

Dematic is een intralogistieke innovator die intelligente, geautomatiseerde oplossingen voor de productie, het magazijn en distributie ontwerpt, bouwt en ondersteunt, voor klanten die de toekomst van commercie ondersteunen. Met technische centra, productiefaciliteiten en servicecentra in meer dan 25 landen heeft het mondiale Dematic-netwerk van 10.000 medewerkers geholpen bij het realiseren van meer dan 6000 klanteninstallaties over de hele wereld voor enkele van 's werelds toonaangevende merken. Dematic heeft zijn hoofdkantoor in Atlanta en is lid van de KION Group, een van de wereldleiders als het gaat om industriële vrachtwagens en voorraadketenoplossingen en een vooraanstaande leverancier van magazijnautomatisering.

Over Landmark Group

De Landmark Group, in 1973 opgericht in Bahrein, is uitgegroeid tot een van de grootste en succesvolste retailorganisaties in het Midden-Oosten en India. De Group is een internationaal, gediversificeerd retail- en hospitality-conglomeraat dat ondernemerschap bevordert om steeds uitzonderlijke waarde te leveren aan meer dan 2100 verkooppunten met een oppervlakte van meer dan 9 miljoen vierkante meter in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, India en Zuidoost-Azië.

Landmark Group heeft een sterk personeelsbestand van meer dan 55.000 werknemers en levert via zijn winkelconcepten een waardegedreven productassortiment voor het gezin: Centrepoint, Babyshop, Splash, SHOEMART, Lifestyle, Max, Shoexpress, Home Centre, Home Box, Emax en VAE’s eerste food-discounter, VIVA. Naast de zelf ontwikkelde merken heeft de Group in de landen waar men actief is ook de franchise-rechten op een aantal toonaangevende mode- en schoenenmerken ter wereld.

De merken van de Group geven klanten een naadloze winkelervaring door een slimme focus op hun e-commerce en omnichannel-mogelijkheden.

De Group heeft ook gediversifieerd als het gaat om vrijetijdsbesteding, eten en hospitality met Landmark Leisure, Citymax Hotels, Fitness First en Foodmark, de restaurantdivisie, die de eigen en franchise food outlets van de Group exploiteert.

Als grootwinkelbedrijf exploiteert Landmark Group het grootste particuliere logistieke en distributiecentrum in de MENA-regio. Het bedrijf is nu begonnen met het aanbieden van 3PL Logistics-diensten door de lancering van zijn volledig geautomatiseerde Mega Distribution Center in JAFZA, Dubai onder de merknaam Omega Logistics.

Media Contact:
Leitung Marketing und Kommunikation CE
Martinseestr.1
Mobile phone: +49 172 65 98 590
www.dematic.com/de

Kristen Delphos
VP, Head of Global Marketing & Communications
Kristen.Delphos@dematic.com
dematic.com

AddIT Benelux
Mobile phone: +31653471777 of +32483424333
peter.gloudemans@addit-benelux.nl
www.addit-benelux.nl

Disclaimer:

Dit persbericht en de informatie die het bevat zijn uitsluitend voor informatiedoeleinden en vormen geen prospectus of verkoopaanbod of uitnodiging tot het aanbieden of aankopen van effecten in de Verenigde Staten of in enig ander rechtsgebied. Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen die onderhevig zijn aan meerdere risico's en onzekerheden. Resultaten in de toekomst kunnen aanzienlijk verschillen van de resultaten die worden beschreven in deze toekomstgerichte verklaringen, als gevolg van bepaalde factoren, bijv. veranderingen in zakelijke, economische en concurrentievoorwaarden (inclusief met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen aangaande de COVID-19 pandemie), veranderingen in regelgeving, resultaten van technische studies, wisselkoersschommelingen, onzekerheden in geschillen of onderzoeksprocedures en de beschikbaarheid van financiering. Wij aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor het actualiseren van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht.